Nasz dzisiejszy wpis zainteresuje Cię, jeśli:
- otwierasz właśnie nową działalność i od razu obejmuje Cię obowiązek posiadania kasy fiskalnej,
- prowadzisz działalność, ale dopiero od tego roku musisz przejść na rejestrowanie transakcji przy pomocy kasy fiskalnej,
- prowadzisz myjnię samochodową.
Od 2023 roku wszystkie nowe kasy rejestrujące są już kasami online! Oznacza to, że przedsiębiorcy, którzy wdrażają kasę fiskalną po raz pierwszy, w ofercie rynkowej znajdą jedynie urządzenia wyposażone w łączność z Centralnym Rejestrem Kas.
Uwaga! Obowiązek wdrożenia kas online od 1 lutego 2023 roku objął również myjnie samochodowe! Więcej o zmianach przeczytasz na:https://www.gov.pl/web/finanse/kasy-rejestrujace-w-myjniach-samochodowych-od-przyszlego-roku
Dla przedsiębiorców obecne miesiące oznaczają wiele zmian - dlatego koncentrujemy się właśnie na nowościach. A zaczynamy od długo zapowiadanej, rekordowej podwyżki składek na ubezpieczenia społeczne, których wysokość zależy od minimalnego wynagrodzenia (w przypadku nowych firm) lub od prognozowanego przeciętnego wynagrodzenia (dla przedsiębiorców prowadzących pozarolniczą działalność gospodarczą, czyli będących na tzw. "pełnym ZUS-ie").
Wszystkie informacje o nowych wysokościach składek znajdziesz w serwisie ZUS: https://bit.ly/3RLGnLG
Czy wiesz, że jako przedsiębiorca prowadzący mikroprzedsiębiorstwo (w tym jednoosobową działalność gospodarczą), małą albo średnią firmę*, masz prawo do korzystania z niższych stawek za energię elektryczną?
Możliwość skorzystania z tańszego prądu dla firm z sektora MŚP wprowadziła ustawa z dnia 27 października 2022 r. o środkach nadzwyczajnych, mających na celu ograniczenie wysokości cen energii elektrycznej oraz wsparciu niektórych odbiorców w 2023 roku.
Pozwala Ci ona "zamrozić" ceny energii elektrycznej na poziomie maksymalnie 785 zł/MWh (czyli 0,79 zł/kWh).
W tym celu musisz dostarczyć "OŚWIADCZENIE SKŁADANE PRZEZ ODBIORCÓW UPRAWNIONYCH". Jego wzór znajdziesz na stronie serwisu informacyjnego Biznes.gov.pl: https://pliki.biznes.gov.pl/biznes-pl/20221115/Oswiadczenie-skladane-przez-podmioty-uprawnione.pdf lub na stronie internetowej Twojego dostawcy energii elektrycznej.
Dokument możesz złożyć w formie elektronicznej (podpisując go profilem zaufanym albo kwalifikowanym podpisem elektronicznym) lub wydrukować, podpisać i przesłać pocztą do Twojego dostawcy energii elektrycznej.
Jeśli jeszcze nie dopełniłeś/łaś formalności, warto się pospieszyć. Choć przepisy weszły w życie niedawno, na złożenie oświadczenia masz czas tylko do 30 listopada 2022 roku!
* Sektor MŚP to przedsiębiorcy, którzy zatrudniają nie więcej, niż 250 pracowników, o rocznym obrocie nieprzekraczającym 50 milionów euro i sumie aktywów w bilansie końcowym nieprzekraczającym 43 mln euro.
Być może jako przedsiębiorca nie odczuwasz aż tak dużej różnicy pomiędzy latem a pozostałymi porami roku - bowiem właściciele firm zawsze mają wiele spraw do załatwienia...
Na szczęście wiele z nich możesz powierzyć swojej księgowej! Możemy dopełnić w Twoim imieniu m.in. wszelkich formalności związanych z ubezpieczeniami zdrowotnymi i społecznymi (w tym emerytalnymi) w Zakładzie Ubezpieczeń Społecznych.
Wystarczy, że udzielisz nam pełnomocnictwa. Przygotowaliśmy dla Ciebie bardzo dokładną, ilustrowaną instrukcję wypełniania druków ZUS:
Zobacz artykuł na naszym blogu i przekonaj się, że udzielenie upoważnienia wcale nie jest trudne: Jak złożyć pełnomocnictwo w ZUS? Wszystko o formularzach ZUS - PEL
Ustawy nie zostały jeszcze uchwalone. Dlatego nowelizacja przepisów wejdzie w życie nie od sierpnia 2022 roku (jak spodziewali się eksperci), ale prawdopodobnie dopiero od 1 stycznia 2023 roku
Zmiany dotyczą takich kwestii, jak:
O tym, czy i które z nowych przepisów znajdą się w prawie pracy, dowiemy się wkrótce.
Prowadzisz działalność tylko w sezonie wakacyjnym?
A może Twój biznes funkcjonuje przez cały rok, ale właśnie teraz ma największe obroty?
Jeśli tak, latem możesz spodziewać się niezapowiedzianej kontroli urzędowej - i wcale nie wynika ona z faktu, że konkretnie Twoja działalność znalazła się na celowniku.
W sezonie wakacyjnym zawsze wzrasta bowiem liczba wyrywkowych kontroli prowadzonych przez
Dowiedz się, jakie instytucje najczęściej kontrolują przedsiębiorców w miejscowościach turystycznych. Sprawdź też, co przede wszystkim jest sprawdzane podczas wizyty kontrolerów.
Zobacz najnowszy artykuł na naszym blogu: Kontrole w firmach sezonowych - co warto o nich wiedzieć?
Z naszych doświadczeń wynika, że wielu właścicieli małych firm ma wątpliwości, czy mogą uwzględnić w kosztach wydatki związane z wykorzystaniem prywatnego auta do prowadzenia działalności. A przecież może okazać się, że środki, które przeznaczasz na paliwo (w związku z dojazdami do klientów bądź organizacją zaopatrzenia dla Twojego biznesu) to naprawdę spora kwota w skali miesiąca!
W kosztach działalności możesz uwzględnić 20% praktycznie każdego z wydatków związanych z eksploatacją samochodu - to nie tylko zakup paliwa, ale również m.in.:
Co ważne - zaliczenie tych wydatków w koszty dotyczy sytuacji, w której:
A co z tzw. "kilometrówkami" i ewidencją zrealizowanych przejazdów? Od 2019 roku została zastąpiona właśnie uproszczonym rozliczaniem 20% poniesionych wydatków.
I jeszcze jedno wygodne uproszczenie przepisów: na fakturze dokumentującej wydatki na użytkowanie auta nie musi znajdować się jego numer rejestracyjny. Taki wymóg wprawdzie istniał kiedyś, ale obecnie już nie obowiązuje.
Jesteś z Ukrainy i chcesz otworzyć biznes w Polsce?
Bez trudu otworzysz własną działalność gospodarczą, jeśli przebywasz w Polsce legalnie i masz nadany numer PESEL. W takiej sytuacji możesz założyć albo indywidualną działalność gospodarczą, albo spółkę - dokładnie tak samo, jak każdy obywatel Polski.
Wszystkie informacje na temat zakładania firmy znajdziesz w artykule na naszym blogu: Jesteś z Ukrainy i chcesz otworzyć firmę w Polsce? Zobacz, jak to zrobić!
Zapewne od kilku tygodni często słyszysz o planowanej nowelizacji Polskiego Ładu. 12 maja ustawę przyjął Sejm, obecnie czekamy jeszcze na jej przegłosowanie przez Senat.
Ponieważ jednak przygotowywane zmiany mają wejść w życie od 1 lipca 2022 roku, warto przyjrzeć się im już teraz. W ustawie NiskiePodatki sporo przepisów dotyczy preferencji dla rodzin, my koncentrujemy się natomiast jedynie na tych nowościach, które będą ważne dla właścicieli firm.
Dziś poruszamy smutny temat, ale niestety on również jest częścią rzeczywistości, w której funkcjonują właściciele firm.
Mowa o: odprawie pośmiertnej. Czy wiesz, że jeśli Twój pracownik umrze, Ty jako pracodawca masz obowiązek wypłacić jego rodzinie jednorazowe świadczenie?
Istnieje jednak sposób na to, aby zabezpieczyć się przed ryzykiem wypłaty tej niemałej kwoty - a jednocześnie zadbać o bezpieczeństwo finansowe rodziny pracownika. Jest to możliwe, gdy wykupisz dla pracowników ubezpieczenie na życie i to Ty pokryjesz koszty składki.
W takiej sytuacji rodzina ubezpieczonego otrzyma w razie jego śmierci odszkodowanie od ubezpieczyciela:
Mamy nadzieję, że tak przykre zdarzenie jak śmierć osoby z zespołu firmy nigdy Cię nie spotka. Na wszelki wypadek warto jednak zawczasu wykupić polisę.
Na złożenie deklaracji PIT za 2021 rok pozostał dokładnie tydzień, a my - zgodnie z obietnicą - przypominamy, jakie ulgi przysługują Ci, jeśli rozliczasz się w formie podatku liniowego.
Spójrz, lista jest całkiem spora i obejmuje m.in.:
Nie czekaj do ostatniej chwili - złóż deklarację odpowiednio wcześniej i spokojnie czekaj na nadchodzący długi weekend majowy.
Czy pamiętasz, że tylko do 30 kwietnia masz czas na złożenie deklaracji podatkowej PIT za 2021 rok? Skorzystaj z przysługujących Ci ulg! Ich lista zależy przede wszystkim od formy opodatkowania.
Jeśli rozliczasz się na podstawie skali podatkowej, możesz odliczyć m.in.:
Potknięcia mogą się zdarzyć każdemu przedsiębiorcy. Jeśli pomyłka dotyczy faktury, łatwo poprawisz ją, wystawiając fakturę korygującą albo - gdy to Ty jesteś nabywcą, a na fakturze umieszczono Twoje błędne dane - notę korygującą.
A co zrobić, gdy pomylisz się podczas nabijania sprzedaży na kasę fiskalną - np. zamiast 50 zł wprowadzisz 5000 zł albo wprowadzisz niewłaściwy kod towaru?
Najlepiej jednak przy wystawianiu paragonów trzymaj się zawsze dwóch zasad:
Czy wiesz o tym, że Twój pracownik może poprosić Cię o urlop ze względu na ważne wydarzenia osobiste/rodzinne? Jest to tzw. urlop okolicznościowy udzielany w wymiarze 1 lub 2 dni.
1 dzień urlopu przysługuje pracownikowi z racji:
2 dni urlopu natomiast pracownik otrzymuje z racji:
Liczba dni urlopu nie jest określona - pracownik może o niego wystąpić w każdej z wymienionych powyżej sytuacji. Pamiętaj również, że urlop okolicznościowy jest płatny tak samo, jak urlop wypoczynkowy.
Jeśli tylko wykonujesz jakąkolwiek działalność zarobkową - z pewnością od stycznia interesujesz się tematem Polskiego Ładu.
Zmiany w przepisach są tak szerokie, że objęły dosłownie wszystkich! Dotyczą Cię bez względu na to, czy prowadzisz jednoosobową działalność gospodarczą, zatrudniasz pracowników, czy też sam występujesz w roli pracownika.
Choć pełna treść ustawy jest naprawdę obszerna i skomplikowana, najważniejsze zmiany udało się nam streścić w niedługim artykule. Piszemy m.in. o nowym II progu podatkowym, uldze dla klasy średniej, czy też stawkach podatku dla osób opodatkowanych ryczałtem.
Zajrzyj do artykułu również, jeśli chcesz zobaczyć, w jaki sposób zmieniają się terminy i zasady rozliczania składki zdrowotnej - to BARDZO WAŻNA informacja dla Ciebie i jedna z fundamentalnych zasad reformy.
Wszystkie kluczowe informacje w pigułce znajdziesz na naszym blogu: Polski Ład - najważniejsze zmiany w podatkach i składkach
Z początkiem roku otrzymujemy od naszych (przyszłych) klientów wiele pytań, czy to na pewno dobry moment na otwarcie własnej działalności?
Wiele osób, które przymierzały się do uruchomienia własnego biznesu, zaczęło się wahać. "Czy dam sobie radę z nowymi przepisami?" "A co z podwyżkami - czy po otwarciu firmy będę rzeczywiście płacić dużo?"
Dla wszystkich właścicieli nowych firm i dla osób, które chcą dołączyć do tego grona mamy DOBRĄ WIADOMOŚĆ. Po zmianach przepisów debiutujące na rynku przedsiębiorstwa wciąż mogą liczyć na ulgi - w tym na:
Czy wiesz, że jeśli Twoja firma działa w branży szczególnie dotkniętej skutkami pandemii, możesz w styczniu 2022 roku skorzystać z pomocy w ramach kolejnej Tarczy antykryzysowej?
Dostępne są dwie formy wsparcia: zwolnienie ze składek ZUS oraz świadczenie postojowe. Co warto o niej wiedzieć?
Zwróć uwagę, że aby otrzymać pomoc, musisz spełnić jednocześnie wszystkie te warunki. A jeśli je spełniasz, możesz ubiegać się o:
Czy możemy spróbować zgadnąć, o czym ostatnio myślisz? Czy myślisz może o... podatkach, a dokładniej odpowiedniej dla Ciebie formie opodatkowania?
Zgadliśmy? Nic dziwnego! Z naszych rozmów z przedsiębiorcami wynika, że wybór najwłaściwszej dla nich formy rozliczania się z fiskusem to w kontekście Nowego Ładu jedna z kluczowych dla nich decyzji.
Od stycznia 2022 roku zaszło w tej kwestii kilka istotnych zmian. Bodaj największą jest likwidacja karty podatkowej (więcej informacji o tej formie opodatkowania znajdziesz w artykule, który jakiś czas temu opublikowaliśmy na naszym blogu: Najodpowiedniejsza forma opodatkowania dla Twojej działalności).
Zgodnie z nowymi przepisami karta zostanie utrzymana tylko dla tych podatników, którzy dotychczas rozliczali się na jej podstawie.
Mamy dla Ciebie wiadomość o ważnej zmianie w prawie. Choć mamy nadzieję, że nikt z klientów TaxBee nie będzie musiał z niej korzystać, a Twoje rozliczenia z kontrahentami będą zawsze przebiegały wzorcowo.
Od 1 października 2021 r. wprowadzono w życie nowelizację dotyczącą tzw. "Ulgi za złe długi". Na czym polega ta ulga?
Jeśli dostarczasz swojemu klientowi towary lub usługi, wystawiasz fakturę VAT i mimo znacznego przekroczenia terminu płatności nadal nie uda Ci się odzyskać należności, przysługuje Ci prawo do obniżenia zarówno podstawy opodatkowania, jak i należnego podatku.
Zgodnie z nowelizacją okres na odliczenie ulgi zostaje wydłużony z 2 do 3 lat. Będzie można stosować ją już nie tylko w odniesieniu do przedsiębiorców, ale także do sprzedaży na rzecz konsumentów. Do tej pory zastosowanie ulgi nie było możliwe, jeśli dłużnik znajdował się w stanie upadłości lub likwidacji - obecnie to ograniczenie zniknie.
Jak widzisz, istnieją przepisy prawa, które zabezpieczają przedsiębiorców przed odpowiedzialnością za trudności w rozliczeniach z kontrahentami. Warto je znać i w razie potrzeby z nich skorzystać.
Mimo pracowitego początku września, zdążyliśmy opracować kolejny artykuł na bloga TaxBee. Tym razem pod lupę bierzemy formy opodatkowania.
Polecamy Ci ten tekst zwłaszcza jeśli przymierzasz się otwarcia firmy (niekoniecznie pierwszej – również jeśli planujesz np. założyć spółkę). A może już prowadzisz biznes i dojdziesz do wniosku, że warto coś zmienić?
Tak naprawdę każda z form opodatkowania istniejących w polskim prawie ma swoje zalety i swoje ograniczenia. Sprawdź, która będzie najkorzystniejsza w przypadku Twojej firmy oraz dochodów uzyskiwanych z innych źródeł, niż działalność gospodarcza.
Zajrzyj na naszego bloga: Najodpowiedniejsza forma opodatkowania dla Twojej działalności
Czy pamiętasz nasz wpis sprzed kilku tygodni o ułatwieniach dla przedsiębiorców w ramach pakietu SLIM VAT? W tamtym poście skoncentrowaliśmy się na przepisach, z których możesz korzystać już od stycznia tego roku.
Dziś czas na część drugą. Przyjrzyjmy się SLIM VAT 2, czyli ułatwieniom, które wejdą w życie od 1 października 2021 r.
Jak informuje Ministerstwo Finansów, pakiet SLIM VAT 2 obejmie m.in.:
Możliwość wskazania wybranej formy opodatkowania nieruchomości już w akcie notarialnym.
Nasz dzisiejszy wpis będzie pomocny zwłaszcza jeśli masz pomysł na własny biznes, ale nie wiesz, skąd pozyskać na niego środki.
Wydawałoby się bowiem, że wystarczy tylko zarejestrować działalność i ruszać na podbój rynku!
Ale jest coś, co Cię powstrzymuje, mimo całej wiedzy, doświadczenia, umiejętności, a nawet pierwszych udanych prób sprzedaży produktów…
Tym czymś są często właśnie… pieniądze. To paradoks: firmę chcesz otworzyć właśnie po to, aby zarabiać, ale nie możesz jej otworzyć, ponieważ potrzebujesz większej gotówki na start.
Błędne koło? Na szczęście – niekoniecznie! Wiele biznesów wystartowało bez dużych inwestycji. A w wielu przypadkach bazą do „odbicia” się na rynku były różne formy pomocy finansowej – w tym dofinansowania i dotacje.
Dla ułatwienia przygotowaliśmy dla Ciebie zestawienie różnych form finansowania dla nowych firm. Zobacz, na jaką pomoc możesz liczyć, jeśli chcesz założyć własną działalność gospodarczą: Skąd wziąć pieniądze na założenie własnej działalności gospodarczej?
Biała Lista VAT to wykaz wszystkich vatowców, a także firm, których rejestracja do VAT została odrzucona, zostały wykreślone z tego rejestru bądź do niego przywrócone.
Dzięki Białej Liście podatników VAT możesz sprawdzić wiarygodność swojego kontrahenta, a także upewnić się, że podany przez niego numer konta bankowego do rozliczeń jest prawidłowy.
Dane na Białą Listę dostarcza KAS*, która z kolei otrzymuje je z Urzędów Skarbowych. Dlatego otwierając nowy rachunek firmowy pamiętaj, by koniecznie zgłosić taką aktualizację do US (poprzez CEIDG lub – w przypadku spółek – formularz NIP-8 i NIP-2).
*Krajowa Administracja Skarbowa
Od 1 stycznia 2021 r. sporo udogodnień pojawiło się w rozliczeniach podatku VAT. Cały pakiet nowych przepisów to SLIM VAT. A SLIM oznacza tu: Simple, Local and Modern, czyli: prosty, lokalny i nowoczesny.
Oto kilka miłych dla Ciebie niespodzianek, które znalazły się w nowych przepisach:
Przygotowaliśmy nowy artykuł na temat kas fiskalnych on-line! Serdecznie zapraszamy do zapoznania się z nim! Co warto wiedzieć o kasach fiskalnych on-line?
Czy wiesz, że kasy fiskalne on-line już od dawna są obowiązkowe np. dla stacji benzynowych i mechaników samochodowych, a od 6 miesięcy spotkacie je w firmach gastronomicznych i hotelach.
Od 1 lipca 2021 do tego grona dołącza kolejna duża grupa usługodawców: fryzjerzy, firmy kosmetyczne, lekarze i prawnicy i inni.
Jak działają kasy on-line? Czy (i kiedy) będą obowiązkowe także dla Ciebie? Odpowiadamy na wszystkie te pytania – w naszym najnowszym artykule.
Jeśli czujesz, że w Twoich sprawach księgowych coś jest nie tak, najprawdopodobniej masz rację.
Na blogu TaxBee piszemy o tym, dlaczego samodzielne prowadzenie rozliczeń niekoniecznie musi być najodpowiedniejszą opcją (nawet jeśli działalność prowadzisz na małą skalę). Podpowiadamy też, jak wybrać dobre, profesjonalne biuro rachunkowe.
Zobacz, co warto wiedzieć zanim podpiszesz umowę z księgową: Jak wybrać biuro rachunkowe?
Marzysz o własnej firmie IT i zastanawiasz się, od czego zacząć?
W TaxBee bardzo chętnie współpracujemy z klientami, którzy debiutują na rynku. Nie mamy wątpliwości, że ZAWSZE warto spróbować. Każda, nawet największa marka zaczynała kiedyś od pierwszego kroku.
O tym, jak założyć własną firmę w branży informatycznej i dlaczego nie jest to trudne, piszemy w artykule na blogu TaxBee: Jak założyć własną firmę w branży IT?